Wij danken u voor uw interesse in ons systeem voor online indiening. eOLF maakt het online indienen van octrooidocumenten in een beveiligde omgeving mogelijk. Voor meer informatie over eOLF en deze procedure, kunt u ons portaal bezoeken op deze URL: https://bpp.economie.fgov.be/bpp-portal/nl/web/guest/efiling.


Om toegang te krijgen tot het eOLF-systeem, volgt u de volgende stappen :


  1. Een smartcard van het EOB aanvragen. 
    Om gebruik te kunnen maken van de eOLF-tools voor beveiligde indiening dient u te beschikken over een smartcard afgeleverd door het Europees Octrooibureau, en over de PIN-code ervan.  De smartcards worden gebruikt voor de online-indieningen (eOLF) en zijn ook vereist voor het geval u in de toekomst toegang wilt tot een MyPage-account om uw betalingen of de octrooiportefeuille die u beheert op te volgen. Een smartcard kan worden aangevraagd via de URL http://nrm2.epoline.org/myepoline/pcf/mainMenu.html die zich eveneens op bovenstaande URL bevindt.


  1. Toegang tot het eOLF vragen. 
    Log in op het volgende adres : https://bpp.economie.fgov.be/bpp-portal/nl/web/guest/efiling
    Voer uw smartcard in en klik op de link ‘auto enrolment tools’ (automatische registratie) https://eolf.economie.fgov.be/olf/enrol/?lang=nl
    Deze link werkt niet als u geen geldige smartcard op uw computer hebt aangesloten.
    Om u toegang te geven tot eOLF, is het essentieel dat alle velden van het formulier zijn ingevuld.
    Het EOB zal dan worden geïnformeerd over uw verzoek om uw EPO-smartcard te activeren en zal de interne activeringsprocedure opstarten.


  1. Een identificatienummer aanvragen.
    Noteer wel dat de vertegenwoordiging van octrooihouders binnen de Belgische Dienst voor de Intellectuele Eigendom enkel voorbehouden is voor personen met een van de volgende kwalificaties: U dient erkend te zijn als
    - erkend gemachtigde in België
    - erkend gemachtigde in een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte EN de nationaliteit hebben van een van die lidstaten
    - advocaat in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie.
    Om u correct te kunnen identificeren en in het geval u nog niet hebt gecommuniceerd met de Belgische Dienst, dient u in uw antwoordmail volgende bewijzen bij te voegen:
    - een bewijs van de inschrijving van die persoon in een nationaal register van erkende gemachtigden voor octrooihouders
    - een bewijs van de Europese nationaliteit van die persoon
    - een bewijs van het bureau waarvoor u werkt.

    Bent u (een werknemer van) de houder van het octrooi of de aanvrager, dan dient u zich eveneens te identificeren. Gelieve in uw antwoordmail de documenten te voegen die uw status aantonen. Voor particulieren kan dat uw naam en een handtekening zijn, of een kopie van uw identiteitskaart. Voor ondernemingen kan dat een stempel van de onderneming zijn.
    Het spreekt voor zich dat u in die hoedanigheid enkel documenten kunt indienen voor de
    houder van het octrooi die u vertegenwoordigt.


Pas wanneer deze acties voltooid zijn, kunnen we uw verzoek tot toegang tot het eOLF-systeem in de “aanmaakmodus” onderzoeken. U wordt op de hoogte gebracht zodra de toegang is verleend of als er een probleem is. Zodra de toegang is verleend, dient u :

- de software en de specifieke Belgische en plug-ins op het eOLF-systeem te installeren

- de activatie te checken in de demomodus alvorens indieningen uit te voeren in de aanmaakmodus.